مقابله با خیانت همسر

مقابله با خیانت همسر از نظر روانشناسی

یکی از سخت ترین اتفاقات ممکن، مواجه شدن با خیانت همسر است. هرچند که یک جواب قطعی برای برخورد با آن وجود ندارد، اما در این مقاله می خواهیم نکاتی را درباره مقابله با خیانت همسر توضیح دهیم که به کار بردن آن ها در این برهه، به شما کمک می کند بهترین و بالغانه ترین رفتارها را از خود نشان دهید.

راهکارهای مقابله با خیانت همسر از نگاه روانشناسی

اولین کار برای مقابله با خیانت همسر سرزنش خود موقوف

لازم نیستید که خودتان را سرزنش کنید. دلایل هر کس برای روی آوردن به رابطه ای خیانت آمیز متفاوت است. پس خودخوری و احساس سرزنش باعث می شود اعتماد به نفستان کاهش یابد. باید در نظر داشته باشید که دلایل خیانت مردان و زنان بسیار متفاوت است. ممکن است شما به هنگام معاشقه خوب باشید، با او صمیمانه و عاشقانه برخورد کنید و در نهایت هم به شما خیانت کند.

شاید مشکلاتی از سوی شما در این رابطه وجود داشته باشد اما این اشتباه است که فکر کنید اشتباهات شما باعث مشروع شدن حق خیانت همسرتان باشد. همچنین سرزنش بیش از حد باعث می شود که همسر شما به این باور برسد یا از آن سوءاستفاده کند که واقعا مشکل شما بوده که او خیانت کرده. پس اولین کار برای مقابله با خیانت همسر این است که به جای فکر کردن به اشتباهات خودتان، روی خیانت او تمرکز کنید.

به معشوقه همسرتان فکر نکنید.

یکی از راه های تضمینی دیوانه شدن، فکر کردن به معشوق یا معشوقه همسرتان است. ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما نقش ببندد که او کیست؟ چه کاره است؟ چگونه با همسر من آشنا شد و…

شاید فکر کنید چک کردن اینستاگرام آن شخص یا دانستن برخی چیزها درباره رابطه می تواند به شما کمک کند. به جز مواردی که لازم است، دانستن جزئیات رابطه خیانت آمیز همسرتان هیچ کمکی به شما نمی کند. پس برای مقابله با خیانت همسر، به سراغ هر کار نادرستی نروید.

مقابله با خیانت همسر: خیانت همسرتان را منطقی نکنید.

این فکر درستی نیست که بافتن دلیل های منطقی برای خیانت همسرتان، به شما حس آرامش می دهد و از خیانت های بعدی او جلوگیری می کند. دلایل منطقی مانند بیکاری شوهرتان که باعث کاهش اعتماد به نفس او شده یا فرد دیگری آنقدر به همسر شما اصرار کرده که او نتوانسته مقاومت کند. اما این تلاش ها برای توجیه خیانت او بی فایده است.

باید این خیانت را به عنوان یک واقعیت ببنید و آسیب دیدن خود را درک کنید. در این حالت باید کاری برای برخورد با خیانت همسرتان انجام دهید. اما بهانه سازی و توجیه خیانت او راه خوبی برای فراموش کردن خیانت نیست. این کار وقت زیادی را از شما می گیرد؛ به جای آن به یک حرکت رو به جلو فکر کنید.

خیانت همسرتان را همه جا بازگو نکنید.

خیانت همسر دردناک است و ممکن است به دلیل شدت عصبانیت بخواهید احساسات خود را برای همه اعضای خانواده، دوستان و حتی کاربران شبکه های اجتماعی بیان کنید. اما این کار درستی نیست چون یک روزنه امید وجود دارد که شما با همسرتان آشتی کنید و بعد از آشتی دیگر نمی توانید در چشم این افراد نگاه کنید.

شاید این کار یک حس آرامش به شما بدهد اما در نهایت باعث پشیمانی شما خواهد شد. ابتدا خوب صبر کنید تا ببینید همسرتان سعی در اعتمادسازی دوباره در رابطه شما دارد یا خیر. همچنین به جای گفتن احساستان به همه افراد، آن را تنها برای کسانی بیان کنید که می توانند کمک کنند تا این موضوع را حل کنید.

مقابله با خیانت همسر: بی اهمیتی به قضاوت دیگران

نگرانی درباره فکری که افراد مطلع از خیانت همسرتان می کنند نباشید. شاید افراد نزدیک بتوانند مشاوره های خوبی به شما بدهند، اما این به شما بستگی دارد که به رابطه ادامه دهید یا آن را تمام کنید و نباید به فکری که دیگران درباره تصمیم شما می کنند، توجهی نشان دهید. این یکی از مهم ترین کارها برای مقابله با خیانت همسر است که به دیگران بی اعتنا باشید.

توجه به افکار دیگران، تصمیم های شما را تحت شعاع قرار می دهند و باعث مختل شدن تصمیمات درست شما می شود. نکته دیگر این است که صحبت کردن با افراد دیگر کمک کننده هستند اما در نهایت نظرات آن ها نمی توانند جایگزین تصمیم شما شوند.

برای مقابله با خیانت همسر، خوب فکر کنید که قصد دارید چه کاری را انجام دهید.

لحظه ای که متوجه خیانت همسر می شوید خیلی سخت است. ممکن است بخواهید او را از خانه بیرون کنید یا به او آسیبی وارد کنید. اما بهترین راه فکر کردن بیشتر درباره این موضوع است. یکی از راه های مناسب، دوری موقتی از همسرتان است. تصمیم های خود را حتی برای همسرتان فاش نکنید؛ ابتدا خوب فکر کنید و بعد بهترین کار ممکن را انجام دهید.

به عنوان مثال شاید در اوایل قصد طلاق داشته باشید و همسرتان را از این تصمیم مطلع کنید، اما پس از گذشت مدتی سردتر شده و بخواهید رابطه تان را ادامه دهید. هرچند تصمیم به پایان رابطه و طلاق قاطعیت شما را نشان می دهد اما باید مدتی صبر کنید تا تکلیف رابطه شما مشخص شود. البته قبل از انجام هرکاری خوب فکر کنید و مقاله ما در مورد تاثیر طلاق بر خانواده و فرزندان را مطالعه کنید؛ چون طلاق کاری اساسی است و باید بر اساس فکر و منطق جلو رود تا بر آینده شخصی شما و فرزندانتان کمترین تاثیر را بگذارد.

برای مقابله با خیانت همسر، نباید او را تنبیه کنید.

اگرچه امکان دارد بخواهید همسرتان را تنبیه کنید یا وسایل مورد علاقه اش را خرد کنید یا حتی خود شما نیز به خیانت متقابل فکر کنید. این رفتارها علاوه بر اینکه شما را آرام نمی کنند، کمکی نیز به حل مشکلاتتان نخواهد کرد. تنبیه او رابطه شما را با دردسرهای بیشتری مواجه می کند و این باعث می شود که رابطه حتی بدتر از قبل شود.

بهترین راه حفظ دوری برای مدتی موقت است. این دوری موقت اشکالی ندارد، با این حال انجام رفتارهای بی رحمانه همه چیز را بدتر می کند. اما نباید شرایط رابطه را بدتر و پیچیده تر کنید، چون در غیر این صورت، هر دوی شما در رابطه آسیب خواهید دید.

چه خواسته هایی دارید؟

گفتگو بدون هیچ هدفی به بهتر شدن رابطه کمک نمی کند و ممکن است که باعث به وجود آمدن جر و بحث و مجادله شود. قبل از گفتگو به این فکر کنید که از همسرتان چه می خواهید، علت آن چیست و می خواهید به چه نتیجه ای برسید.

اگر برای مقابله با خیانت همسر می خواهید طلاق بگیرید بهترین کار این است که سریع انجامش دهید. چون در این حالت می توانید قاطعیت خود را نشان دهید و زمان بخرید. همچنین استفاده از یک وکیل به شما کمک می کند به تمامی حقوق خود برسید.

برای مقابله با خیانت همسر، باید شفاف صحبت کنید و اجازه دهید همسرتان بداند برای ادامه رابطه باید چه کاری انجام دهد. کارهایی مانند مراجعه به مشاوره خیانت، جدایی موقت یا انجام دوباره کارهای دونفره ای که دوست داشته اید به هر دوی شما کمک می کند آینده بهتری داشته باشید.

زمان دادن به همسر خیانتکار

حتی اگر قصد بخشش او را دارید و حس آمادگی دارید، باید این را در نظر داشته باشید که زمان زیادی لازم است تا اعتماد از دست رفته برگرد و این رابطه شکسته ترمیم شود و حس محبت قبلی را نسبت به او داشته باشید. این طبیعی است و نیازی نیست کارها را با عجله پیش ببرید، چون باعث به وجود آمدن مشکل می شود.

حتی اگر واقعاً احساس می کنید که آماده هستید که همسرتان را ببخشید، باید بدانید که زمان زیادی طول می کشد تا اعتماد و احساس محبت نسبت به همسرتان داشتید باشید. این کاملا طبیعی است. اگر بخواهید با عجله کارها را پیش ببرید، ممکن است با مشکل مواجه شوید.

باید در نظر داشته باشید بخشش همسرتان کار ساده ای نیست که در مدت زمان یک شب انجام بگیرد، عجله را ول کنید و صبور باشید. ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا اعتماد از دست رفته بازسازی شود. آهسته پیش بروید. ممکن است مدت ها طول بکشد تا دوباره در یک اتاق و روی یک تخت بخوابید.

احساس خود را به همسرتان بگویید.

اگر عصبانی هستید، رنجیده اید یا از خیانتی که به شما تحمیل کرده دلگیرید، احساس خود را به او بگویید. ملاحظه را کنار بگذارید و جسارت داشته باشید. این کار برای مقابله با خیانت همسر خوب است؛ چون باعث می شود که در ذهنیت همسرتان این دیدگاه به وجود بیاید که کارش خیلی اهمیتی نداشته است.

باید بگذارید او نیز درد شما را ببیند و احساستان را بشنود. انجام این کار خیلی مهم است پس ترس از افشای احساس خود را کنار بگذارید و خجالتی نباشید. هر چیزی را که فکر می کنید لازم است، بگویید.

همچنین اگر فکر می کنید روبرویی با همسرتان کار سختی است می توانید همه چیز را یادداشت کنید. به این ترتیب نکته های مهمی را که ممکن است روبروی او فراموش کنید، دیگر فراموش نمی کنید و از روبرویی با او خلاص می شوید. در صورتی که با او روبرو شدید نیز می توانید با آرامش خاطر بیشتری با وی صحبت کنید.

برای مقابله با خیانت همسر، در صورتیکه احساساتی می شوید، مدتی صبر کنید تا احساسات شما فروکش کند و بعد به گفتگو بپردازید. البته نباید برای مدتی طولانی گفتگو را به تعویق بیندازید.

مقابله با خیانت همسر: نتیجه گیری و پایان

خیانت دیدن از سمت همسر تجربه دردناکی است. اما از مواجه شدن با واقعیت نهراسید. شاید در مورد کار خیانت آمیز همسرتان سوالات و اطلاعات بیشتری بخواهید، شاید نیاز داشته باشید با او گفتگو کنید، احساساتتان را بروز دهید یا مدتی از او دور بمانید. برای مقابله با خیانت همسر از افراد خردمندی که با آن ها نزدیک هستید کمک بگیرید، اما اجازه ندهید نظرات آن ها جای تصمیم شما را بگیرد.

همچنین برای مقابله با خیانت همسر، می توانید از کمک مشاوران خانواده بهره ببرید. ما ارائه دهنده خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین هستیم. تمامی مشاورانی که با ما کار می کنند در این زمینه کاملا متخصص هستند و تجربه زیادی در برخورد با موارد مشابه شما دارند. در نتیجه می توانند به شما کمک کنند تا ضمن بهبود حال روحی و جسمی خودتان، رابطه خود و همسرتان را به بهترین حالت ممکن مدیریت کنید.

به اشتراکی بگذارید:

شروع جلسه مشاوره

شما در جلسه ابتدایی توسط روانشناس خود مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرید متخصص شما با دانش خود یک گزارش از مشکل شما ارائه می دهد و مشخص می شود که فرایند حل مشکل شما چه مقدار زمان خواهد گرفت

شماره همراه دکتر برومند
اینستاگرام دکتر برومند
Call Now Button