مهارت های فرزند پروری

مهارت های فرزندپروری

مهارت های فرزند پروری مهارت هایی هستند که به شما کمک می کنند در زمینه پرورش کودکان خود عملکردی بهتر داشته باشید و کودکانی را پرورش دهید که در حال و آینده بهترین نوع خودشان باشند. شما به عنوان والدین کودک باید در زمینه های مختلف همچون آموزش، اخلاق، تربیت، رهنمود، موفقیت، کنار آمدن، مدیریت استرس/ترس/غم/خشم و سایر زمینه ها به او کمک کنید تا در نهایت از لحاظ جسمی و روحی در سلامت کامل باشد و پروسه رشد را به خوبی طی کند.

در این مقاله قصد داریم به صورت چک لیست، مهم ترین مهارت های فرزند پروری را به شما آموزش دهیم که با استفاده از آن ها می توانید ساده تر، آگاهانه و با عملکرد بهتر نسبت به تربیت و پرورش کودک خود اقدام نمایید.

مهم ترین مهارت های فرزند پروری چیست ؟

نکته جالب و البته مهم آن است که برخی از مهارت ها و تکنیک های فرزند پروری، مهم تر بوده و بازدهی بهتری نسبت به سایر موارد دارند. به طور کلی، همه والدین می‌خواهند فرزندانشان شاد و سالم باشند، اما اهداف و شرایط خودمان نیز می توانند تعیین کننده آن باشند که کدامیک از مهارت هایی که در ادامه این بخش مطرح می شوند اهمیت بالاتری دارند. پیشنهاد می شود مهم ترین مهارت هایی که حس می کنید می توانند بیشتر از سایر مهارت ها به شما کمک کنند را پیدا کرده و سپس بر روی آن ها تمرکز بیشتری داشته باشید.

نکته جالب و البته مهم آن است که برخی از مهارت ها و تکنیک های فرزند پروری، مهم تر بوده و بازدهی بهتری نسبت به سایر موارد دارند. به طور کلی، همه والدین می‌خواهند فرزندانشان شاد و سالم باشند، اما اهداف و شرایط خودمان نیز می توانند تعیین کننده آن باشند که کدامیک از مهارت هایی که در ادامه این بخش مطرح می شوند اهمیت بالاتری دارند. پیشنهاد می شود مهم ترین مهارت هایی که حس می کنید می توانند بیشتر از سایر مهارت ها به شما کمک کنند را پیدا کرده و سپس بر روی آن ها تمرکز بیشتری داشته باشید.

رابرت اپستاین، روانشناس ارشد پژوهشی در مؤسسه تحقیقات و فناوری رفتاری آمریکا، در تلاشی برای کشف اینکه کدام مهارت‌های فرزند پروری مهم‌تر است، دیتاهای مربوط به 2000 والدین (که در آزمون آنلاین مهارت‌های فرزند پروری شرکت کردند) را بررسی کرد تا مشخص کند کدام مهارت های فرزند پروری اهمیت بیشتری دارند. مهارت های مهمی که توسط متخصصین ارائه می شود، کاملا علمی و بررسی شده بوده و اغلب منجر به پرورش کودکانی شاد، سالم و موفق می‌شوند.

بر اساس نتایج به دست آمده، اپستین و تیمش 10 مهارت مهم را کشف کردند که والدین می توانند با یادگیری و به کار بردن آن ها، در زمینه پرورش کودکان خود موفق تر عمل کنند. به ترتیب اهمیت، طبق گفته اپشتین و تیم، در ادامه 10 مهارت فرزند پروری یا ده مهارت والدین آورده شده است.

با این حال، همانگونه که گفته شد، اینکه کدامیک از مهارت ها برای شما اهمیت بیشتری دارد، به شرایط شما و کودکتان بستگی داشته و باید این موضوع را خودتان یا با همکاری مشاور کودک تشخیص دهید.

عشق و محبت

نشان دادن عشق، اولین مهارتی است که با یادگیری آن می توانید نتایج فوق العاده ای به دست آورید. مهارت عشق و محبت شامل نشان دادن عشق، حمایت و پذیرش بی قید و شرط کودک با تمامی مشکلاتی که دارد است. همچنین باید برای نشان دادن عشق و محبت خود، گذراندن وقت انفرادی با فرزندتان تاکید اهمیت زیادی دارد.

مدیریت استرس

نه تنها برای شما به عنوان والدین کودک و عضوی از اجتماعی اهمیت دارد که استرس خود را مدیریت کنید، بلکه آموزش تکنیک های کنترل استرس و آرامش به کودکتان نیز ضرورت دارد.

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی بسیار مهم هستند و اگر کودک شما بتواند مهارت های ایجاد ارتباط سازنده را یاد بگیرد، شادتر و موفق تر خواهد بود. برای ایجاد مهارت های ارتباطی باید ابتدا ارتباط سالم را با افراد دیگر (همسر، افراد مهم، همکاران، خانواده و غیره) را فرا گرفته، آن را حفظ کرده و در نهایت به فرزندتان آموزش دهید.

خودمختاری و استقلال

وقتی والدین خودمختار بودن و استقلال را به کودک آموزش می دهند، به فرزندانشان می گوید که به توانایی های خود احترام گذاشته و به آنها اعتقاد داشته باشند و با بهره گیری از آن ها در راه رسیدن به اهداف خود تلاش کنند.

آموزش و یادگیری

آموزش و یادگیری

آموزش به کودکان برای یادگیری مادام العمر از خانه آغاز می شود. این کار شامل ارزش گذاری برای آموزش دیدن توسط کودک، الگوبرداری از موارد یاد گرفته شده و فراهم کردن فرصت های یادگیری برای فرزند شما است.

مهارت های زندگی

مهارت های زندگی شامل تامین نیازهای کودک و برنامه ریزی برای آینده او هستند. این مهارت ها شامل این هستند که به فرزندتان نشان دهید چگونه موانع و چالش‌ها را مثبت ببیند، که به او کمک می‌کند انعطاف ‌پذیری و پشتکار داشته باشد.

مدیریت رفتار

والدینی که از نظم و انضباط مثبت استفاده می کنند به تقویت کودک بر پایه روش های مثبت تکیه می کنند و واکنش هایی که نسبت به فعالیت کودک دارند را به شیوه ای مهربانانه و محکم، بدون به کار بردن تنبیه ارائه می دهند و به کودک کمک می کنند تا احساس ارتباط، توانایی و احساس تعلق داشته باشد.

با یادگیری این مهارت و به کار بردن آن توسط خودتان و آموزش آن به فرزندتان فریاد زدن و انضباط کلامی خشن را به حداقل می رسانید یا از بین می برید. در سال 2014 تحقیقاتی انجام شد که نشان می داد خشونت به خرج دادن در شیوه های تربیتی برای کودکان در حال رشد مضر است.

مهارت های مربوط به سلامت فیزیکی

یکی از مهم ترین مهارت هایی که باید خودتان آن را به خوبی بلد باشید و به کودکتان نیز انتقال دهید، مهارت زندگی سالم است. باید به کودک آموزش داده که خوراکی های مفید مصرف کرده و از خوردن خوراکی های ناسالم پرهیز کند. ورزش کردن نیز یکی از جنبه های مهم مربوط به مهارت های سلامت فیزیکی است که کودک شما باید در مورد آن بداند.

مذهب

باید در مورد مذهب، معنویات و هر چیزی که به آن مرتبط است مهارت های کافی داشته باشید و آن ها را به کودک خود انتقال دهید. البته پیشنهاد می شود فقط درباره مطالب معنوی که برای او مفید هستند بداند.

امنیت

شما باید همیشه از این موضوع مطمئن باشید که فرزندتان در امنیت روحی/فیزیکی کامل است. این موضوع شامل تعیین چارچوب هایی برای فعالیت های کودک و به علاوه آگاهی از فعالیت ها و دوستان آنها می شود. شما باید همه چیز را به درستی بچینید تا فرزندتان در امنیت کامل باشد و به علاوه باید به او آموزش دهید که ایمنی را رعایت کند.

برای بهبود مهارت های فرزند پروری چه کارهایی انجام دهیم ؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با مهارت های فرزند پروری پرسیده می شود آن است که برای بهبود مهارت های فرزند پروری چه کارهایی را ارانجام دهیم تا نتیجه بهتری دریافت کنیم.

بهبود مهارت های فرزندپروری

در ادامه یک فهرست حاوی نکاتی ارائه می دهیم که با رعایت کردن آن ها می توانید به مهارت های فرزند پروری را در خود بهبود دهید.

  • همراه با کودک خود، گوش دادن فعال را تمرین کنید.
  • هر روز به آن ها عشق و محبت نشان دهید
  • در صورتی که امکان مشاوره دادن به او را دارید، به او گزینه های برای یافتن مسیرش ارائه کنید.
  • به آنها بیاموزید که چگونه احساسات خود را بیان کنند
  • برای فرزندتان وقت بگذارید
  • از فریاد زدن، ایجاد حس شرمساری و تنبیه های فیزیکی خودداری کنید.
  • وظایفی را مطابق با سن کودک به او محول کنید.
  • اجازه دهید فرزندتان شکست بخورد. شکست باعث ایجاد درک بهتر در آن ها و افزایش انعطاف پذیری می شود.
  • محدودیت هایی را برای آن ها تعیین کنید.
  • در مورد کارهایی که انجام می دهد، تهدیدش نکنید
  • در صورت انجام اشتباه، بلافاصله عواقبی را در نظر بگیرید. این عواقب باید جنبه همیاری داشته باشند و نه تنبیهی
  • اجازه دهید احساسات خود را با شما در میان گذاشته و آن ها را تصدیق و تأیید کنند
  • عملی که انجام می دهد را از کودک جدا کنید (یک رفتار بد است، یک کودک بد نیست)
  • با لحنی آرام و یکنواخت به سوالات او پاسخ دهید
  • به او عشق بی قید و شرط خود را نشان دهید.
  • منضبط بودن را به او بیاموزید
  • فرزندتان را در حال انجام درست کاری ببینید و در مورد آن نظر مثبت بدهید

ارزیابی مهارت های فرزند پروری

برای بهبود یافتن در مهارت های فرزند پروری، بهتر است همیشه خود را مورد ارزیابی قرار دهید. با گزینه هایی که در ادامه ارائه داده ایم بررسی کنید که آیا در مهارت های فرزند پروری خوب عمل می کنید یا نه. اما آن را بدون قضاوت انجام دهید. شما باید بدانید کجا هستید تا بتوانید جایگاه خود را بررسی کنید.

لیست ارزیابی مهارت های فرزند پروری

  • نشان دادن عشق بی قید و شرط
  • ایجاد امنیت قابل اعتماد
  • تکنیک های مدیریت استرس
  • ارتباط مداوم
  • کمک به کودک برای ایجاد روابط سالم با دوستان و افراد جدید
  • کمک در یادگیری روش های انتخاب سالم
  • توسعه مهارت های زندگی
  • در نظر گرفتن آموزش و پرورش با یکدیگر برای رشد علمی و روحی فرزند

چگونه ارزیابی را انجام دهیم؟

  1. یک فهرست شامل مواردی که در لیست ذکر شد آماده کنید.
  2. به هر کدام از موارد از 1 تا 10 به خود نمره دهید.
  3. 1 تا 5 نیاز به بهبود، 5 تا 8 کافی، 8 یا بالاتر جزء نقاط قوت شما
  4. سپس لازم است نیازهای فرزند را ارزیابی کنید. (او در حال حاضر به به کارگیری کدامیک از مهارت ها احتیاج بیشتری دارد)
  5. یک فهرست دیگر از تمام مهارت هایی که حس می کنید فرزند شما به آن ها بیشتر احتیاج دارد ایجاد کنید.
  6. دوباره به خود امتیاز دهید. اگر فکر می کنید نیاز به بهبود دارید، سعی کنید تا خود را بهبود بخشید.
نتیجه گیری

یک خبر خوب، احتمالا شما به صورت ناخودآگاه در حال استفاده درست و با نمره بالا از بسیاری از مهارت های ارائه شده هستید. کافی است ارزیابی را انجام داده تا به این موضوع پی ببرید. تربیت کودک سخت، زمان بر و نیازمند دقت و حساسیت بالاست.

پس در این راه ثابت قدم باشید و استمرار داشتن را فراموش نکنید. ذهن سوم با بهره گیری از کمک متخصصین مجرب در زمینه مسائل روانشناختی کودکان، آماده است تا به شما کمک کند، در زمینه مهارت های فرزند پروری بهبود پیدا کنید. می توانید از طریق شماره 09055307278 در واتساپ با ما تماس گرفته و رزرو نوبت خود را انجام دهید.

دکتر در جلسه اول با بررسی کلیه شرایط و نیازهای شما، برای شما یک نقشه راه ترسیم می کند تا با راهنمایی های ارائه شده بتوانید کودکی سالم تر، شادتر و موفق تر داشته باشید.

به اشتراکی بگذارید:

شروع جلسه مشاوره

شما در جلسه ابتدایی توسط روانشناس خود مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرید متخصص شما با دانش خود یک گزارش از مشکل شما ارائه می دهد و مشخص می شود که فرایند حل مشکل شما چه مقدار زمان خواهد گرفت

شماره همراه دکتر برومند
اینستاگرام دکتر برومند
Call Now Button